10. února 2017

Co je pro mě šálek kávy?

          To byla otázka jednoho výzkumu, kterého jsem se před lety účastnila. Po delším přemýšlení a vyplňování otázek jsem kupodivu došla k tomu, že šálek kávy pro mě znamená relax, klid, chvilku sama pro sebe… Vždycky jsem měla za to, že mě káva hlavně dobíjí energií a umožňuje se ráno konečně probudit, což platí stále :-), ale po hlubší analýze se ukázalo, že se mi káva pojí především s odpočinkem a možností na chvíli vypnout, přenést se v myšlenkách někam jinam (kde je ticho, klid… a moje osobní zájmy, problémy, těšení se, cokoliv mého…). Ráno mě kafe sice probere, ale to ho beru jako rutinní součást ranního procesu… pak se však celé dopoledne těším, až dcera po obědě usne a já budu mít chvíli sama se sebou a samozřejmě se šálkem kávy. K tomu odpočinku sice asi kávu nutně nepotřebuji, ale ten malinký šálek je pro mě symbolem klidu. Ta moje chvilka klidu jím dostává i jakousi konkrétní podobu.

          Dnes tedy trochu méně filosoficky, za to víc prakticky:
          nejčastěji si dělám klasické Espresso, u kterého by se 7 g kávy mělo zalít max. 30 ml vody. Mám však šálky na 40 ml, tudíž si ho dělám o trošku víc zředěné :-) Někdy si místo espressa dám Latte Macchiato, které se mi zdá být dobrou volbou při posezení s přáteli (doma nebo v kavárně), protože jeho obsah prostě déle vydrží (no… a taky ho snad umím i udělat - nikdo si zatím nestěžoval :-) ). Při jeho přípravě trochu víc espressa přeliju horkým mlékem a navrch přidám pěnu. A nakonec v létě samozřejmě nedám dopustit na Frappé, to jsem ale zatím dělala jen v dost skromné verzi (možná to ani Frappé nebylo…). K vychladlému espressu jsem přilila trochu studeného mléka, vyšlehala, hodila tam pár kostek ledu a bylo hotovo.  


    

          Tímto způsobem to se mnou a kávou probíhalo nějakou dobu (možná i let), ale dostala jsem se do bodu, kdy cítím, že by to chtělo nějak oživit, vyzkoušet zase něco nového… Tudíž jsem vytáhla návod k presovači, kde je pár receptů na nejrůznější druhy káv, a listovala… A nejvíc jsem dostala chuť (možná tím, že je stále ještě zima a chtělo by to něco na zahřátí) na Con Pannu, v receptu se doporučuje 90 – 120 ml šálek se dvěma dávkami espressa ozdobit šlehačkou a posypat skořicí. Tak doufám, že přes víkend budu mít možnost si ji udělat… a nebudu sem muset dávat fotku jen z Pinterestu :-)

Zdroj: https://cz.pinterest.com/pin/436778863844023810/

          A pro úplnost ještě dodám, jak je to s tím Frappé. Autoři doporučují ve dvou dávkách espressa rozpustit dvě vrchovaté lžičky na kousky nalámané kvalitní čokolády, přidat půl šálku studeného mléka, 9 kostek ledu a vše rozmixovat při pomalé rychlosti a nalít do dvou sklenic… K tomu chybí už jen to léto!


A jaký druh kávy preferuje Vy? Budu ráda, když se podělíte s receptem :-)  

Moje současná zásoba kávy, blízcí na moji potřebu myslí :-) V dóze mám od Tchiba Volcano coffee.

2 komentáře:

  1. Hmm, kafíčko...Moje drobná závislost:-) Ráno sice startují s bylinkovym čajem,ale po obědě ji musím mít. Teď mám zrovna ,,na mlýnku'' Frolíkovu kávu a preferují Arabicu. A nejlépe z fresch pressu. A večer pro dobré spaní, ještě jeden jeden malý šálek. A když je k tomu kostička devadesáti procentní čokolády, tak je to dokonalé:-)
    Sdílím s Tebou stejný pocit, chvíle s kávou je chvíle klidu a relaxace.
    A když je k tomu ještě TICHO...
    Krásné dny Ti přeji.
    H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čokoláda nebo zákusek ke kávě samozřejmě nesmí chybět, to je už na samostatnou kapitolu :-) A když se ještě poštěstí to ticho, tak je to dokonalé (to se ze mne zase stává smysluplně fungující člověk...). Taky kupuji Arabicu, nedávno jsem si omylem koupila směs Arabicy a Robusty a (jak jsem si asi odvykla té chuti) měla jsem celkem problém to spotřebovat... tak jsem to použila aspoň při pečení :-) Z kafe večer bych ale měla strach, že do rána nezavřu oči :-) Pěkný zbytek víkendu, Pavlína.

      Vymazat